FanGrid gør lufthavnsoperatører glade

Efter montering er FanGrid i drift i Changi lufthavn i Singapore. Dette er gode nyheder, ikke kun for operatørerne, men også for de rejsende.


Singapore er en bystat, der står over for store udfordringer, især når det kommer til bæredygtighed og miljøbeskyttelse. Derfor lancerede regeringen i 2005 et initiativ, der fokuserede på en økologisk vurdering af bygninger. Det er baseret på Building and Construction Authority (BCA) Green Mark-ordningen, et førende vurderingssystem for grønt byggeri i troperne og subtroperne. Et ambitiøst mål blev annonceret: 80 procent af bygningerne i Singapore skulle drastisk reducere deres energiforbrug inden 2030.

BCA Green Mark-ordningen har tiltrukket flere branchespillere ind i grønne bygninger ved at levere et standard benchmark for bygningsejere at følge,” siger Dina Bai, marketingchef hos ebm-papst Sydøstasien. Changi Airport Group er en af ​​dem. Changi Airport Group (CAG), et serviceikon i verdensklasse og operatøren af ​​Changi Airport Singapore, en af ​​verdens bedste lufthavne, sætter altid bæredygtighed i fokus.

Da man fandt ud af, at energi, der bruges til at køle terminalbygninger, er dens største kilde til emissioner, besluttede CAG at optimere sine klimaanlæg og mekaniske ventilationssystemer (ACMV). Målet var at gøre ventilationssystemerne mere energieffektive uden at gå på kompromis med komforten og det behagelige miljø for alle.

–  I 2030 skulle 80 procent af bygningerne i Singapore reducere deres energiforbrug. (Foto | Changi lufthavn) / Changi lufthavnsterminaler er vært for turister fra hele verden. (Foto | Changi lufthavn)


Forbedringspotentiale med aircondition

Efter at have gennemgået de nuværende klimaanlæg, identificerede CAG’s mekaniske og elektriske (M&E) ingeniørteam det potentielle område for forbedring: De konventionelle remdrevne AC-ventilatorer i luftbehandlingsenheder (AHU’er) var ineffektive og vanskelige at vedligeholde. Da AHU’er er nøglekomponenter i centraliseret klimaanlæg, der distribuerer kølig luft omkring de store terminalbygninger, benyttede CAG lejligheden til at udnytte den førende teknologi fra ebm-papst til yderligere at forbedre energieffektiviteten og lavere driftsomkostninger for sine ventilationssystemer.

–  I Terminal 3 blev der i alt installeret 46 EC -blæsere. (Foto | Changi lufthavn)


Valg af EC -teknologi

Klimabeskyttelse er en prioritet for ebm-papst. “Som medlem af Singapore Green Building Council er det meget vigtigt for os at yde et bidrag til en bæredygtig og grønnere fremtid i Singapore,” forklarer Dina. “EC -ventilatorer er et godt valg i denne henseende.”

I samråd med CAG udviklede ebm-papst konceptet for en FanGrid med EC-ventilatorer. FanGrids modulære design giver ikke kun den bedste energieffektivitet, men giver også redundansen, der sikrer et højt driftssikkerhedsniveau. Desuden kræver flere små ventilatorer, der arbejder parallelt, mindre plads og er lettere at håndtere end en enkelt stor blæser, hvilket reducerer omkostningerne.

I alt 46 EC -ventilatorer blev installeret i syv AHU’er i Changi Airport Terminal 3, hvoraf ti var i den største AHU for at sikre tilstrækkelig luftstrøm.

Luftstrøm forbedret, lavere vedligeholdelse

Som målinger viser, har den forbedrede luftstrøm allerede resulteret i betydelige besparelser: Ud over en gennemsnitlig energibesparelse på 25 procent er luftydelsen steget med mere end 15 procent. Selvom passagerantallet er mærkbart lavere under pandemien, vil antallet af rejsende, når antallet af rejsende stiger igen, nyde meget mere ro i terminalen. FanGrid fungerer stille og med minimal vibration.

En anden fordel ved systemet er, at vedligholdelse af EC-ventilatorernes er meget lavt. Som et resultat nyder alle godt af det nye system: CAG-bygningsstyring, besøgende i lufthavnen og miljøet.